e-Fatura Görüntüleyicide doğrulama ve sorgulama hatası
Yazı: Emre Çakır, İdea Teknoloji Çözümleri
e-Fatura mükelleflerinin düzenledikleri ve kendilerine gelen e-faturaları doğrulamak için kullandıkları araçlardan biri GİB tarafından sunulan e-Fatura Görüntüleyici uygulamasıdır. Bu yazıda e-Fatura Görüntüleyici uygulamasında doğrulama ve sorgulama işlemlerinin nasıl yapıldığını ve işlem sonucunda hata alınması durumunda yapılması gerekenleri açıkladık.
Bildiğiniz gibi bir e-faturanın geçerli sayılabilmesi için üzerindeki imzanın doğrulanabilir olması ve GİB sistemlerinden geçerek alıcısına iletilmesi gereklidir. Mükelleflerin düzenledikleri ve kendilerine gelen faturalarda tereddüt ettiklerini doğrulatmak için kullanılan araçlardan biri GİB web sitesinden (https://ebelge.gib.gov.tr/) indirilebilen “e-Fatura Görüntüleyici” aracıdır. e-Fatura Görüntüleyici’yi kullanarak size gelen ya da gönderdiğiniz e-faturaların geçerliliğini ve başarılı bir şekilde geçip geçmediğini kontrol edebilirsiniz.
Uygulama nasıl kullanılıyor?
• Uygulamayı indirin.
• Ardından, “EFaturaGoruntuleyici.jnlp” uygulaması ile e-fatura xml dosyasını açın.
• Üst menüde görülen “Doğrula” butonu ile açılan E-Fatura/Uygulama Yanıtı XML’inin imzasının doğrulanıp doğrulanmadığını kontrol edebilirsiniz.
• İmza doğrulaması ardından “Sorgula” butonu ile e-faturanın GİB sistemleri üzerinden muhatabına iletip iletilmediğinin kontrolü yapılabilir. İmza doğrulansa bile e-fatura GİB sistemleri üzerinden muhatabına iletilmemiş olabilir, sorgulama işlemi yapılarak kontrol edilebilir.
“Doğrulama Hatası” nedir, bu durumda ne yapmalı?
Doğrulama işlemi sonucunda “Mali Mühür Geçersiz” hata mesajı alınıyorsa, bu durum doğrulama hatası olarak adlandırılır. Bu durum, fatura imzalandıktan sonra üzerinde değişiklik yapılmıştır anlamına gelir. İmzalama işlemi sırasında yanlış işlem yapılmış ve fatura doğru şekilde hiç imzalanamamış olabilir.
• Giden fatura ise; e-Faturanızı oluşturduğunuz yararlanma yönteminize göre, Portal (GİB), Entegrasyon, Özel Entegrasyon Firmanız ile görüşerek XML belgenizin kontrolünü isteyebilirsiniz. Ayrıca imza doğrulama hatası alan faturalarınızı yeniden düzenlemeniz gereklidir.
• Gelen fatura ise; karşı firma ile irtibata geçerek faturanın tekrar düzenlenmesini talep etmeniz gereklidir.
Sorgulama sonucunda hata alınırsa ne yapılmalı?
Sorgulama işlemi sonucunda, “İlgili fatura e GİB sisteminden geçmemiş ve/veya alıcıya başarıyla ulaştırılamamıştır” hatası alabilirsiniz. Bu durumda aynı faturayı, e-fatura uygulamasından yararlanma yönteminize göre tekrar göndermeniz gereklidir.