Mali Mühür Sertifikası (mali mühür), tüzel kişiler (kurumlar) için Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından 509 nolu tebliğ kapsamında TÜBİTAK Kamu SM tarafından oluşturulan elektronik sertifikası altyapısıdır. Kısaca firma kaşe ve imzasının elektronik halidir. e-Belge uygulamalarına dahil olmanın ilk adımını Mali Mühür Sertifikasını almak oluşturur. Yazımızda belirtilen adımları izleyerek mali mühür başvuru sürecinizi başarıyla tamamlayabilirsiniz. Mali Mühür başvuru ve kurulumunuzu tamamladıktan sonra, e-Belge uygulaması için başvuruda bulunabilirsiniz.
Mali Mühür başvurusu iki türlü yapılabilmektedir:
- Online - %100 yerli ortaklı, MERSİS’e kayıtlı anonim ve limited şirketler
- Posta yoluyla- Şirketi temsile yetkili olan kişilerin yabancı olduğu kurumlar (%100 yabancı ortaklı kurumlar), Adi ortaklıklar, Kooperatifler, Fonlar, OSB ve Kollektif Şirketler, Dernek-Vakıf İktisadi İşletmeler ile online başvuruda sorun yaşayan kurumlar
Online Mali Mühür Başvurusu
- Mali Mühür Sertifikası başvurunuzu online olarak Gelir İdaresi Kamu Sertifikasyon Merkezi (Kamu SM) Mali Mühür Başvuru sayfasından gerçekleştirebilirsiniz.
- Başvuru formu, şirket adına imza sirkülerinde adı geçen yetkili kişi tarafından nüfus cüzdanı bilgilerine göre doldurulması gereklidir. Başvuru formunu doldurmadan önce gerekli evrakları edinin.
- Formda almak istediğiniz Sertifika Tipi sorulacaktır. Sertifika tipi, Akıllı Kart ve Kart Okuyucu ya da HSM olarak ikiye ayrılmaktadır. Almak istediğiniz sertifika tipini ihtiyacınıza göre işaretleyin:
- Akıllı Kart ve Kart Okuyucu: Kamu SM tarafından mali mühür ile birlikte üretilerek gönderilmektedir. Kurulumu basittir.
- HSM Cihazı: İçerisine mali mühür yüklenebilen ve birim bazında akıllı karta göre çok daha hızlı imzalama kapasitesine sahip cihazlardır. Akıllı kart ile ortalama 1-2 saniye içinde 1 imza atılabilirken, HSM cihazı ile saniyede 1000-1200 imza atılabilir. İmzalama işlemi birden fazla kişi tarafından ve farklı bilgisayarlardan yapılabilir. Genellikle büyük ve dağınık yapıda olan firmalar tarafından tercih edilir. Bununla birlikte HSM cihazı Kamu SM tarafından tedarik edilmez, firma tarafından temin edilmesi gereklidir. Kurulumu için ayrıca randevu alınmalıdır.
- Açılan sayfada diğer gerekli alanları doldurarak ilerleyebilirsiniz.
- Son aşamada ödeme kısmına yönlendirileceksiniz. Ödemeyi sanal pos ile online ya da havale yoluyla yapabilirsiniz.
- Talep edilen ürün ve hizmet bedeli Kamu SM hesabına geçtikten sonra Mali Mühür Sertifika Üretim Süreci’ne başlanır.
- Akıllı Kart seçimi yapıldıysa; mali mühür üretimi yapılarak, başvuru sırasında belirttiğiniz adrese kargo ile gönderilir. Sertifika teslim alındıktan sonra buradaki sayfadan mali mührünüzün kurulumunu kendiniz gerçekleştirebilirsiniz.
- HSM seçimi yapıldıysa; cihaza mali mühür sertifikası yükleme işlemleri ve ücret bilgileri için buradaki sayfadan bilgi edinebilirsiniz. Mali mühür sertifikanızın HSM cihazına kurulumu için Kamu Sertifika Merkezi’nden randevu alınması gereklidir. Başvurunuz esnasında bilgi@kamusm.gov.tr adresine; başvurunun, grup firma ya da bireysel başvuru olduğu belirtilerek grup firma ise tüm firmaların detaylı bilgileri (VKN, unvan, barkod bilgisi), HSM cihazının bulunduğu adres, kurulum için irtibata geçilecek teknik kişi bilgilerini (ad, soyad, cep numarası) ileterek randevu alabilirsiniz. Randevu oluşturulan gün HSM sertifikası yüklenir. Gerekli tutanaklar imzalandıktan sonra süreç tamamlanır. Randevu öncesinde HSM cihazının temin edilmesi gereklidir.
Posta Yoluyla Mali Mühür Başvurusu
Online mali mühür başvurusu yapamayan, şirketi temsile yetkili olan kişilerin yabancı olduğu kurumlar (%100 yabancı ortaklı kurumlar), Adi ortaklıklar, Kooperatifler, Fonlar, OSB ve Kollektif Şirketler ile MERSİS sisteminde şirket bilgileri güncel olmayan veya güncel olduğu halde sıkıntı yaşamaya devam eden mükellefler, başvurularını posta yoluyla gerçekleştirebilirler.
Mükellefler aşağıdaki tabloda belirtilen belgeleri Gelir İdaresi Başkanlığı (Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı (33. Müdürlük) Yeni Ziraat Mah. Etlik Cad. No: 16 06110 Dışkapı/ANKARA) adresine göndererek yazılı olarak mali mühür başvurusunda bulunmalıdır.
Gerekli belgeler | %100 yabancı ortaklı kurumlar, Kooperatifler ve Fonlar ve diğer | Adi Ortaklıklar | OSB ve Kollektif Şirketler | Dernek-Vakıf ve İktisadi İşletmeler |
Mali Mühür Başvuru Formu ve Taahhütnamesinin doldurulmuş hali (imzalı, kaşeli) | a | a | a | a |
Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi”nin imzalı aslı | a | a | a | a |
Şirket kuruluş sözleşmesinin yer aldığı ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği | a | |||
Başvuru formuna şirket adına imza atan kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter onaylı örneği | a | a | a | |
Adi Ortaklık Sözleşmesinin noter onaylı örneği | a | |||
Kuruluş Protokolü, Kuruluş Sözleşmesinin noter onaylı örneğini veya aslı | a | |||
Dernek tüzüğünün noter onaylı örneği | a | |||
Başvuru formuna dernek adına imza atan kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren noter onaylı örneği | a |
Mali Mühür başvurusu için gönderilen belgeler başkanlığa ulaştığında evrakların eksiksiz olması halinde Kamu SM tarafından işleme alınır. Kamu SM tarafından, başvuru sürecinde bildirilen yetkili kişinin e-posta adresine barkod numarası ve mali mühür başvurunuzu tamamlamanız için bir bağlantı adresi gönderilir. Mali Mühür için yapacağınız ödemeye ilişkin bilgilendirme için Kamu SM’den gelen e-postaları takip edin.
Mali Mührü aldıktan sonra ilgili uygulamaları ebelge.gib.gov.tr, edefter.gov.tr veya bazı uygulamaların kullanım şekline göre özel entegratör üzerinden başvuru sürecinizi başlatabilirsiniz.
İlgili linkler: